Ho Chi Minh City / Saigon

7/2 Vandaag staat de 200 km lange rit naar het oude Saigon, dat sinds 1968 Ho Chi Minh City heet, ofwel de grootste hekseketel van Vietnam op het programma. Een stad met 10 miljoen inwoners en 6 miljoen brommers. Het is weer erg warm dus wel even lekker in onze bus. We rijden door Phan Thiet met z’n 400.000 inwoners ook geen kleintje. Al snel zitten we weer op onze bekende bouwput die Highway 1 heet. Een fotostop bij een veld Dragon fruit wat hier heel veel verbouwd wordt. dragon1Een cactus achtige plant met een mooie bloem die ook een mooie dragon2vrucht krijgt. Door de belichting dragon3produceerd deze plant het hele jaar door en geeft zo’n 25 kg per plant. 10 uur, koffiestop in een winkel waar je veel lokale producten kan kopen. Een 2e fotostop bij een rubberplantage met aan de rand Cashewnoten bomen, trossen noten met daaraan een vrucht. Tegen 12 uur worden de contouren van Ho Chi Minh City duidelijk, hele hoge gebouwen in het centrum. Hier is de A1 al klaar en door moerasachtige ondergrond gebouwd op palen met een enorme brug, daarna gaan we via en tunnel onder de Saigon rivier door. Tijd voor een lunch in lunch8-2“Restaurant 13” een heel smal pand en lekker eten. Ipv. morgen maken we vandaag de City museum3tour dan hebben we morgen tijd om naast de Cao Dai Tempel te bezoeken ook de ceremonie mee te maken. 1e stop is het oorlogsmuseum, vooral veel foto’s en museum2buiten veel oorlogstuig, heel indrukwekkend. Daarna een fotostop bij ht Hereningspaleis waarvan af het dak de Amerikanen in 1975 via helicopters Vietnam in de haast verlieten. herenigingspaleisHier is ook in 1976 het verdrag tussen Noord- en Zuid Vietnam getekend. Volgende stop voor een kort bezoek aan de Notre Dam Kathedraal en het Postkantoor uit de Franse periode. Vier uur staan we voor ons hotel waar we 3 postkantoornotredam1nachten verblijven, even opgefrist en roof1om 6 uur de stad in om wat te gaan eten. Vlak voor sluiting een kort bezoekje aan de overdekte markt en daarna gegeten op een daktarras op de 8e etage met een prachtig uitzicht op het plein en de stad. Na enkele kamikaze acties om het plein over te steken zijn 9 uur weer terug bij het hotel, morgen vertrekken roof2we vroeg voor de Cu Chi tunnels en de Cao Dai tempel.

8/2 Het was rennen om nog net op tijd in de bus te zitten als die om kwart voor tunnel2zeven vertrekt, snel nog even een broodje en fruit gepakt, dat krijg je als je even niet goed op let! Het is 2,5 uur rijden naar Cu Chi, richting Cambodja over smalle wegen. We zijn de eerste bezoekers en kunnen alles uitgebreidtunnel7tunnel6Ā bekijken en ervaren. Een korte uitleg van onze Vietnamese gids Dien leert dat dit tunnel complex door de militairen werd gebruikt en daardoor er ook veel wapens, vallen e.d. te zien zijn. We zijn een stukje een tunnel o.l.v. een gids in casava1casava2geweest, heel erg krap en benauwd en dat terwijl ze voor onze maten wat zijn vergroot. Ook de verscholen toegangen zijn door Marjolein en Panc verkend, erin ging wel maar er uit was heel lastig. We sluiten af met kruiden thee en gekookte Casava wortel, smaakt naar aardappel en met het kruidendipje toch wel lekker. 10 uur weer verder richting CaoDia1Cambodja om na 1,5 uur de Cao Dai tempel te cao die2bereiken. Soort grote kerk in verschillende stijlen en kleuren, de opmerking Disney was hier wel op zijn plaats. Na een bezoek in de tempel werden we naar boven geleid en konden we vanaf het balkon de ceremonie bekijken, beetje saai maar wel kleurrijk. Op zo’n 30 km van de Cambodjaanse grens keren we om, lunch8-2terug naar HCMC. Nog even een fotostop bij een rubberplantage en uit een pindaveld pinda2wordt een plant gerukt die in de bus door een ieder wordt bekeken. Half 2 stoppen we voor de lunch, wel lekker maar een wat chaotische bediening. 4 uur staan we weer voor ons hotel, nog even bijkomen van de dag en dan wandelen we om 6 uur weer de stad in en gaan wat eten. We vinden het hofje met de diner8-2gele poort en hebben heerlijk gegeten bij Tappas restaurant “Jappas”. Terug gelopen en met een aantal reisgenoten een biertje voor ons hotel gedronken. Morgen hebben we een dag ter eigen invulling, we maken alvast wat plannen.

9/2 Vandaag uitgeslapen want we kunnen deze dag zelf invullen. Na het ontbijt brug1lopen we langs de Saigon rivier naar het hoogste skydeck2gebouw van Saigon en Vietnam, de 262 meter hoge Bitexco Financial Tower. Voor de seniorenprijs van 130.000 Dong mogen naar het Saigon Skydeck op de 49-ste etage waar vanaf we een fantastisch uitzicht hebben skydeck1over deze enorme stad. Met een kop koffie genieten we op de 50-ste samen met reisgenoten Kees en Annelies. Dan weer in een sneltreinvaart naar beneden, op naar de Botanische tuin. Was toch nog wel ruim een half uur lopen en dan even zoo1zoeken en vragen naar de ingang. Voor 50.000 Dong mogen we zowel in de tuin als de Zoo, die bleek toch leuker dan de tuin! Deze Zoo ademt een beetje dezelfde sfeer uit als Artis, oud en zoo3zoo2veel dieren. Half 2, een broodje worst als lunch en dan weer verder wandelen. Achter het Herenigingspaleis langs naar de overdekte markt. Wat spullen gekocht en dan terug naar het hotel markt1waarvoor een flink aantal reisgenoten een biertje zaten te eten1drinken. Natuurlijk sluiten we ons aan en gaan vervolgens ons opfrissen voor de avond. We vonden een leuk winkeltje waar je de heerlijkste etenswaar kon laten klaarmaken en met een flinke bak koffie waren onze magen snel gevuld. Onderwijl hadden we vanaf het boventerras een prachtig uitzicht over de verkeerschaos.

Dit bericht is geplaatst in Vietnam 2015. Bookmark de permalink.

Een reactie op Ho Chi Minh City / Saigon

1. leonie schreef:

Wat ziet het er prachtig uit leuk om zo een beetje mee te reizen. Geniet nog van de laatste week liefs Leonie